چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

كولر گازي هاي ال جي خوب يا بد؟

نمايندگي تعميرات و تعميرگاه مجاز لوازم خانگي با انواع برندها

كولر گازي هاي ال جي خوب يا بد؟

۲۹ بازديد

كولر گازي در صنعت تهويه و تبريد از جايگاه ويژه اي برخوردار است چون به سرعت از گرماي محيط كم مي كند. برعكس كولرهاي آبي ، رطوبت را زياد نمي كند. پس براي محيط هاي شرجي خيلي مناسب است.

 كولرهاي گازي غالبا در دو مدل توليد مي شوند

•كولرهاي يك تكه يا پنجره‌اي
•كولرهاي دو تكه (اسپليت)

كولرهاي يك تكه ديواري ، يا پشت پنجره‌اي ، خيلي رايج و مورد توجه هستند و به راحتي در داخل قاب پنجره تعبيه مي‌شود.

كولر گازي در صنعت تهويه و تبريد از جايگاه ويژه اي برخوردار است چون به سرعت از گرماي محيط كم مي كند. برعكس كولرهاي آبي ، رطوبت را زياد نمي كند. پس براي محيط هاي شرجي خيلي مناسب است.

 كولرهاي گازي غالبا در دو مدل توليد مي شوند

•كولرهاي يك تكه يا پنجره‌اي
•كولرهاي دو تكه (اسپليت)

كولرهاي يك تكه ديواري ، يا پشت پنجره‌اي ، خيلي رايج و مورد توجه هستند و به راحتي در داخل قاب پنجره تعبيه مي‌شود.

ساختار كولرهاي گازي

كولر گازي مثل خيلي از لوازم خانگي خصوصا يخچال فريزر از دو بخش اصلي تشكيل شده است كه شامل

بخش الكتريكي كولر گازي

بخش الكتريكي خود شامل بخش‌هايي چون دوشاخه و سيم‌هاي رابط ، كمپرسور ، خازن ، رله بار زياد (اورلود) رله راه انداز ترموستات ، كليد چند وضعيتي (كليد فن) ، كليد اصلي كولر و كنترل از راه دور (در كولرهاي دو تكه) است.

در كولرهاي گازي از يك خازن و در برخي از كولرها از دو خازن براي ايجاد گشتاور راه اندازي كمپرسور استفاده مي شود. شكل رايج كار خازن ، به اين صورت است كه يك خازن براي راه اندازي موتورفن (پروانه) و يك خازن براي راه اندازي كمپرسور مورد استفاده قرار مي‌گيرد ظرفيت اين خازن ها در كولرهاي گوناگون فرق دارد.

بخش مكانيكي كولر گازي

قطعات مكانيكي كولر گازي با كمي تفاوت ، درست مانند اجزاي مكانيكي يخچال است از آن جمله مي ‌توان به اجزايي مثل كمپرسور كندانسور (رادياتور) ، اواپراتور ، فيلتر (دراير) ، پروانه اواپراتور ، لوله مويين (كاپيلاري) ، سيني زير كولر ، خروجي هوا و فيلتر خروجي هوا اشاره كرد.

در كمپرسور كولرهاي گازي دو مكانيسم استفاده مي شود. نوعي از اين كمپرسورها از پيستون و ميل لنگ طراحي شده ‌اند. اما نوع ديگري از كمپرسورها بدون ميل لنگ و پيستون هستند و روتور در حال چرخش (به واسطه فرم خاص) گاز را از مجراي ورودي مكيده و آن را وارد لوله رفت مي كند اين نوع كمپرسورها را كمپرسورهاي دوراني مي گويند. در كولرهاي گازي از دو پروانه استفاده مي گردد كه معمولا بر روي يك محور اصلي سوار شده است. يكي از پروانه‌ها هوا را از مجراي ورودي مكيده و با وزش آن كندانسور ، گرما به محيط بيروني خانه يا محل كار دور مي كند، پروانه دوم كه به بخش جلوي موتور فن وصل است هوا را از مجراي ورودي مكيده و با وزش آن به اواپراتور ، سرما را به فضاي موردنظر وارد مي كند.
در كولرهاي دو تكه ، كمپرسور و كندانسور در واحدي به نام يونيت بيروني تعبيه شده ‌اند. اين واحد در بيرون از ساختمان تعبيه مي گردد. بخش تبخير يا اواپراتور و شير انبساط نيز در يك قسمت به اسم يونيت داخلي تعبيه شده‌اند. كولرهاي دو تكه معمولا داراي ماشين كنترل از راه دور هستند. هوا در جهت ورود به محيط منزل يا محل كار از دريچه مخصوصي كه به خروجي هوا معروف است عبور مي كند. براي پيشگيري از ورود گرد و غبار و موارد شبيه به آن به داخل محيط خانه يا محل كار ، پشت خروجي هوا ، فيلتر سيمي يا اسفنجي تعبيه مي شود.

گاهي احتمال دارد بر اثر عدم تنظيم ترموستات و يا زياد شدن گاز شارژ شده اواپراتور و يا بخشي از لوله برگشتي برفك يا يخها ذوب شوند و در نتيجه آب از جدارهاي كولر سر ريز كند. براي پيشگيري از اين ايراد ترتيبي گرفته شده است كه در صورت ظاهر شدن وضعيت بالا، آب به بيرون از كولر هدايت شود. اين وظيفه بر عهده سيني زير كولر است. در كناره سيني ، لوله ويژه اي تعبيه شده كه اين آب ها از آن بيرون مي‌ شود. براي پيشگيري از ريزش آب، معمولا به لوله گفته شده شيلنگي وصل مي ‌شود و با گذاشتن آن بر روي سطح زمين از پراكنده شدن ذره هاي آب در اطراف پيشگيري مي‌ شود.

[caption id="attachment_1549" align="aligncenter" width="600"]نحوه كار كولر گازي ال جي و تفاوت آن با كولر آبي[/caption]

نحوه سرماسازي در كولر گازي

نحوه ايجاد سرما در خيلي از وسايل سرما ساز مانند كولر ، يخچال ، آب سرد كن و ... شبيه به هم است ، در كولر گازي ، مثل يخچال ، از تبديل گاز به مايع به وسيله زياد كردن فشار و در نتيجه توليد سرما كه در اثر تبديل مايع به گاز ايجاد مي‌شود.

براي رسيدن به خنك كردن محيط استفاده مي ‌كنند. تنها تفاوت را مي ‌توان در خنك كردن رادياتور دانست كه در كولر گازي توسط هواي دميده شده بر روي آن گرماي لازم گرفته مي‌شود. در صورتي كه در يخچال براي دارا بودن هواي خنك از دميدن هوا بر روي اواپراتور استفاده مي شود. براي اطلاعات بيشتر و دريافت مشاوره درباره انواع كولر گازي ها با نمايندگي تعميرات ال جي در ارتباط باشيد.

كليد هوشمند تنظيم دور موتور كولرهاي آبي

از پرمصرف ترين وسيله هاي برودتي و سرما زا براي اماكن مسكوني و تجاري مي توان به كولر ها اشاره كرد. كولر خود بر دو نوع كلي، گازي و آبي است.

كولرهاي گازي داراي برتري هاي خيلي زيادي است كه استفاده از آن را براي همه مردم ميسر ساخته است اما قيمت تقريبا ً بالاي آن باعث شده است كه اشخاص زيادي به استفاده از كولر هاي آبي رو بياورند. كولرهاي آبي داراي برتري ها و عيب هايي هستند كه در زير به برخي از آن ها اشاره مي كنيم.

برتري هاي كولر آبي

  • قيمت تقريباً مناسب
  • مصرف پايين
  • بازده سرمايش بالا

عيب هاي كولر آبي

به كار بردن آب براي سرد كردن محيط عيب هايي مثل

  • انسداد پوشال ها
  • انسداد پمپ ها
  • به وجود آمدن زنگ زدگي و...
  • مصرف تقريباً زياد آب
  • عدم انتخاب دما

ولي قيمت مناسب و سرمايش عالي كولر هاي آبي باعث شده است كه تقريباً %82 از افراد از كولرهاي آبي به عنوان وسيله سرما ساز استفاده كنند. موقعي كه خانواده اي از كولرهاي آبي استفاده مي كنند، مجبور به انتخاب سه وضعيت براي كولر خويش هستند كه عبارتند از

  • خاموش Off
  • دورتند High
  • دوركند Low

حال در موقع استراحت و يا انجام فعاليت، انسان ها نياز به هوايي با دماي ثابت و مطلوب خود دارند، ولي چون كولرهاي آبي فقط در سه رنج محدود مي شود، انتخاب دما براي افراد سخت مي شود. به عنوان نمونه يك نفر در صورتي كه كولر را بر روي دور تند قرار بدهد و بخوابد، احساس سرما مي كند و اگر بر روي دور كند بگذارد، احساس گرما مي كند. حال مشكلات بالا كه در كولرهاي گازي (به خاطر استفاده از موتورهاي يونيورسال وDC) حل شده است بر سر راه استفاده از كولرهاي آبي قرار دارد.

كليد هوشمند كولرهاي آبي اين امكان را به ما مي دهد كه با ديدن دماي كنوني ناحيه، درجه دلخواه خود را انتخاب كنيم و درجه انتخابي را با وارد شدن به بخش تنظيمات دستگاه يا همان منو به سيستم اعلام كنيم. از هم اكنون كولر به حالت خودكار (هر زمان كه نياز باشد روشن- دورتند- دوركند) دماي محيط را به دماي اعلام شده مي رساند و دما را در همان وضعيت تنظيمي ثابت نگه مي دارد.

با استفاده از اين نوع كليد كولرها كه به دو صورت كنترل از راه دور و كنترل از روي پنل است مي توانيم دماي ثابت دلخواه را به وسيله كولر آبي آماده كنيم.

شايان ذكر است كه اين كليد در صورت كلي داراي دو وضعيت تنظيمات خودكار و تنظيم دستي (خاموش _ تند _كند)است و قادر به Power Switch بين اين دو وضعيت است.

كليه بخش هاي پردازنده اين سيستم به وسيله يك ميني قلب (PLC) كنترل مي شود. با تنظيمات خودكار دما به وسيله اين دستگاه، مصرف آب كولرهاي آبي به شدت كم مي شود.
از مزاياي ديگر اين سيستم مي توان به كم شدن مصرف انرژي برق اشاره كرد. تعميرات كولر گازي ال جي براي سرويس هاي دوره اي در خدمت شماست.

مهمترين مزيت هاي استفاده از كليد هوشمند كولر آبي

1- امكان تعريف دما براي محيط.
2- مشاهده دماي محيط به وسيله دماسنجPLC .
3- كم شدن تلفات در مصرف آب.
4- كم شدن مصرف انرژي الكتريكي.
5- زياد شدن عمر قطعه هاي مكانيكي.
6- زياد شدن طول عمر مفيد الكتروموتور كولر و پمپ آب .
7- پيشگيري از خراب شدن پوشال ها (كم شدن سرعت خشك شدن پوشال ها).

نكته هايي براي استفاده بهينه از كولر گازي

بد نيست نكته هايي را كه در ادامه بيان مي كنيم، براي استفاده هرچه بهتر از كولر گازي به ياد داشته باشيد.

خيلي از شهروندان خدمات و راه اندازي كولر را خودشان انجام مي دهند و عده اي هم ترجيح مي دهند كار را به تعميركار حرفه اي بسپارند.

_ هر چه مجراي كانال كشي كولرهاي آبي پر پيچ و خم و طولاني تر باشد، افت فشار هوا در مجراي كانال زياد شده و جبران آن نيز به انرژي زيادي نياز دارد، پس بايد در كوتاه ترين مجراي كانال كشي در نظر گرفته شود.

_ سالانه پوشال هاي كولر بايد تعويض شود. تميز كردن كولر و برطرف كردن ايرادهاي آن، عملكرد كولر را بهبود مي بخشد و از هدر رفتن سرما نيز كم مي كند.

_ حداقل ۵ تا ۱۰دقيقه پيش از روشن كردن كولر، پمپ آب را روشن كنيد.

_ چون كولرهاي آبي ۱۰۰درصد با هواي بيرون كار مي كند، بايد بيرون از جايي كه مي خواهيم خنك كنيم در روي پشت بام يا كنار پنجره تعبيه شود. اطراف كولر بايد از سه طرف باز باشد و نزديك لوله فاضلاب و هواكش آشپزخانه نباشد و كولر نبايد روي پايه هاي لرزان تعبيه شود.

_ در فصل زمستان نبايد كولر را با پوشش برزنتي، نايلوني و ... پوشاند، زيرا در اين وضعيت هواي گرم داخل منزل، باعث پوسيدگي بدنه كولر مي شود. براي پيشگيري از خروج هواي گرم، دريچه كولر را از داخل اتاق مسدود كنيد.

_ تا حد امكان كولر در پشت بام يا اطراف شمال ساختمان و زير سايه و در مجراي وزش باد، تعبيه شود.

_ موقع استفاده از كولر، دقت كنيد ظرفيت كولر بايد متناسب با فضاي مورد استفاده و شرايط آب و هوايي (از لحاظ دما و رطوبت) محل، انتخاب شود. كولرهاي بزرگ تر تنها باعث اتلاف انرژي مي شود. براي بهره مندي از تعميرات كولر گازي سامسونگ با شماره تلفن هاي نمايندگي تعميرات سامسونگ كه در بالاي صفحه درج شده تماس بگيريد.

_ چنان چه كانال هاي كولر، بيرون از ساختمان قرار دارد، حتما بايد با استفاده از عايق كاري با پشم شيشه يا عايق ديگري، از هدر رفتن سرما، در اثر تابش مستقيم خورشيد به كانال ها پيشگيري شود. در اين باره تعبيه حتي يك سايه بان ساده بر روي كانال ها هم اثرگذار باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.